Τρίτη 7 Ιουλίου 2009

ΤΙ ΕΧΟΥΝ ΤΑ ΕΡΗΜΑ ΚΑΙ ΨΟΦΑΝΕ;...ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΚΠ/ΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ


ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ "ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ" ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ: ΠΟΛΥΣΕΛΙΔΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ, ΝΕΑ ΚΑΙ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΑ ΒΙΒΛΙΑ, ΜΕΓΑΛΟΣΤΟΜΕΣ ΔΙΑΚΗΡΥΞΕΙΣ, ΥΠΕΡΦΙΛΟΔΟΞΟΙ ΣΤΟΧΟΙ, ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΑ, ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ, ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ, ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ, ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΠΑΓΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΑΠΑΙΔΕΙΑΣ...ΚΑΙ...ΚΑΙ...ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΟΛΟ ΚΑΙ ΥΠΟΧΩΡΟΥΜΕ ΣΤΙΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ. ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΟΛΟ ΚΑΙ ΓΚΡΙΝΙΑΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΚΠ/ΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΜΑΣ... ΤΙ ΦΤΑΙΕΙ;
ΘΑ ΗΤΑΝ ΧΡΗΣΙΜΟ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΜΕ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΑΡΘΡΟ, ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΝΕΑ (φ. 3-7-09), ΚΑΙ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΣΙΓΚΑΠΟΥΡΗΣ. ΝΑΙ ΤΗΣ ΣΙΓΚΑΠΟΥΡΗΣ. ΜΗ ΓΕΛΑΤΕ...
Η ΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΑΣ ΠΕΡΙΚΛΕΙΕΤΑΙ, ΝΟΜΙΖΟΥΜΕ, ΣΤΗ ΦΡΑΣΗ: "ότι τα παιδιά πρέπει πρώτα να κατανοήσουν τα βασικά προτού περάσουν στα περίπλοκα". ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ Μ' ΕΜΑΣ; ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ! ΤΙ ΕΧΟΥΝ, ΛΟΙΠΟΝ, ΤΑ ΕΡΗΜΑ ΚΑΙ ΨΟΦΑΝΕ;


Κάτι τρέχει με τη Σιγκαπούρη. Τα τελευταία χρόνια έρχεται σταθερά πρώτη (άντε, δεύτερη) σε όλους τους διεθνείς πίνακες όσον αφορά τις επιστήμες- και δη τα Μαθηματικά. Και να σκεφτεί κανείς πως στις τάξεις του δημοτικού η προπαίδεια θεωρείται «non grata», η μηχανική αποστήθιση απαγορεύεται και τα παιδιά ενθαρρύνονται να κάνουν φασαρία.
Τα Μαθηματικά της Σιγκαπούρης, το πρόγραμμα εκμάθησης Μαθηματικών που εφήρμοσε η χώρα τη δεκαετία του 1990, έχουν γίνει πλέον διάσημα σε ολόκληρο τον κόσμο και έχουν αρχίσει να υιοθετούνται σε διάφορες χώρες, ανάμεσά τους η Βρετανία και οι ΗΠΑ. Σε τι ακριβώς συνίστανται; Κατ΄ αρχάς, πρέπει να επισημανθεί πως το περιεχόμενο της «σχολικής ύλης» δεν διαφέρει ιδιαίτερα από εκείνο στην Ευρώπη: τα ίδια πράγματα μαθαίνουν τα παιδιά, απλώς με διαφορετικόκαι όπως αποδεικνύουν οι διεθνείς πίνακες, καλύτερο- τρόπο.
Παίζουν και μαθαίνουν
Όπως επισημαίνει η Λινγκ Γιουάν, υπεύθυνη Μαθηματικών στο Καθολικό Γυμνάσιο της Σιγκαπούρης, η οποία βρέθηκε πρόσφατα στη Βρετανία για μία σειρά εκπαιδευτικών σεμιναρίων, κλειδί στο πρόγραμμα που εφαρμόζεται στην Σιγκαπούρη είναι η διασφάλιση ότι τα παιδιά πρέπει πρώτα να κατανοήσουν τα βασικά προτού περάσουν στα περίπλοκα - και ο καλύτερος τρόπος να κατανοήσουν τα βασικά είναι η οπτικοποίηση των αριθμών και της αναλογίας μέσω του παιχνιδιού.
«Αν μπείτε σε μια τάξη μας θα πάθετε σοκ» λέει η Γιουάν. «Θα ψάχνετε να βρείτε τη δασκάλα και δεν θα μπορείτε! Δεν θα είναι μπροστά στον πίνακα, αλλά θα δουλεύει με τη μία ή την άλλη ομάδα παιδιών στα θρανία τους. Επίσης, γίνεται πολύς θόρυβος, ενώ ενθαρρύνουμε τα παιδιά να λύνουν από κοινού τα προβλήματα. Καμιά φορά, οι γονείς έρχονται να μας δουν ανήσυχοι, γιατί τα παιδιά τους λένε πως στα Μαθηματικά παίζουν συνεχώς παιχνίδια. Όταν όμως βλέπουν τα αποτελέσματά τους στις εξετάσεις, είναι πανευτυχείς». Πρακτικές ασκήσεις
Οι δάσκαλοι επιμορφώνονται με παραδείγματα πρακτικών ασκήσεων και τρόπους εικονογράφησης των μαθηματικών εννοιών, γεγονός που τους βοηθάει ιδιαίτερα μιας και στο δημοτικό οι εκπαιδευτικοί δεν είναι εξειδικευμένοι στα Μαθηματικά, αλλά διδάσκουν όλα τα μαθήματα. «Διδάσκω από το 1973 και ποτέ δεν μου άρεσαν τα σχολικά εγχειρίδια ούτε ο τρόπος που διδάσκουμε τα Μαθηματικά στα παιδιά», λέει ο Μπέρνι Γουέστακοτ, υπεύθυνος Μαθηματικών σε ένα δημοτικό του Χερτφορντσάιρ που έχει αρχίσει να υιοθετεί τα Μαθηματικά της Σιγκαπούρης. «Πάντα έψαχνα κάτι πιο δημιουργικό και διασκεδαστικό ώσπου πριν από λίγα χρόνια έμαθα για τα Μαθηματικά της Σιγκαπούρης και μου φάνηκαν τέλεια. Αντί να μαθαίνουν στα παιδιά να αποστηθίζουν δεδομένα και πράξεις, δίνεται έμφαση στην εκμάθηση των μαθηματικών εννοιών με την πρακτική εμπειρία.
Πράγματι, έχουμε δει στα παιδιά μας μεγάλη βελτίωση όσον αφορά την ικανότητά τους να λύνουν προβλήματα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου